wtorek, 17 listopada 2015

Chałupka Baby Jagi

W moim domu to klasyk. Jednak przepis na ten klasyk był skrzętnie skrywany przez moją Mamę. Nawet, kiedy po jej śmierci znalazłam jej zeszyt z przepisami, ta receptura zapisana była takim szyfrem, że musiałam przygotowywać ten deser kilkukrotnie, metodą prób i błędów, żeby wyszedł taki, jak trzeba.
Przygotowywany był zawsze na Wielkanoc, w ramach paschy, na Boże Narodzenie zamiast sernika. Coś absolutnie boskiego, najlepszego na świecie. Nieco pracochłonny, ale efekt wart jest wysiłku. Mama zwykle polewała go mleczną i gorzką czekoladą pół na pół, jednak ja, tylko tym razem, polałam go polewą kakaową (przyczyna jest prosta - dziecię wyjadło czekolady).
Do środka często wkładałyśmy coś "na wypełnienie", kiedy za wiele masy zostało wyjedzone z miski - ptasie mleczko, banany, pasek galaretki, truskawki, brzoskwinie. W każdej wersji ciasto jest nieziemskie. Polecam zrobienie go na święta - zachwyci każdego!



Składniki:

KREM:
  • 1 litr mleka, najlepiej 3,2%
  • 400ml śmietany 18%
  • 5 jajek
  • 1 łyżka cukru waniliowego 
  • szczypta kwasku cytrynowego
  • 250g masła roślinnego (lub masła prawdziwego)
  • 600-700g serka waniliowego homogenizowanego
  • 3/4 szklanki cukru pudru 
  • 3 łyżki kakao
  • 36 herbatników maślanych

POLEWA:
  • 125g margaryny
  • 1/2 szklanki cukru pudru
  • 4 łyżki kakao
  • 1 łyżeczka żelatyny rozpuszczona w 3 łyżkach wrzątku

Przygotowanie:

(Wieczorem)
Mleko zagotować. Kiedy mleko się gotuje, w misce zmiksować śmietanę z jajkami i 1 łyżką cukru waniliowego. Wlać do gotującego się mleka, zmniejszyć ogień na minimalny, dosypać szczyptę kwasku cytrynowego i delikatnie mieszać od czasu do czasu. Masa ma się zwarzyć, ma powstać serek. Kiedy widać, że oddziela się serwatka, a serek ma postać skrzepu, zawartość garnka wylać do sitka wyłożonego pieluszką tetrową, gazą lub czystą ściereczką. Porządnie, bardzo dokładnie odcisnąć serwatkę, zostawić na sicie przez całą noc lub przynajmniej kilka godzin.

(Następnego dnia)
Masło utrzeć na puch z cukrem pudrem. Dodawać partiami zimny serek z mleka, śmietany i jajek, dokładnie miksować na średnich obrotach. Dodać powoli serek waniliowy, również miksować. 

Na podkładce, desce lub w blaszce położyć duży arkusz folii aluminiowej - ułatwi to składanie ciasta - ma sporo wystawać poza brzegi. 
Na folii ułożyć pierwszą warstwę herbatników - 3 rzędy po 6 sztuk. Na nich wyłożyć 1/2 przygotowanego kremu, rozłożyć równą warstwą. Następnie przykryć drugą częścią herbatników.

Do pozostałego kremu dodać kakao, zmiksować dokładnie. Krem wyłożyć na wierzchnią warstwę herbatników, ale tylko na środkowym pasku, po długości. Ma utworzyć się kopczyk. 
Następnie z pomocą folii zwinąć ciasto w trójkątny kształt - kształt chatki. Schłodzić porządnie.

POLEWA:
W rondelku umieścić margarynę i cukier puder, rozpuścić. Zdjąć z ognia, dodać kakao i rozpuszczoną żelatynę, wymieszać, lekko przestudzić, polać deser.


12 komentarzy:

  1. :D :D Cudowny wpis, bardzo sentymentalny. Ps. Łupek z kauflandu?

    OdpowiedzUsuń
  2. często robię na święta, :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam zupełnie inny przepis na tę słodkość. Może kiedyś spróbuję Twojej wersji, wygląda zachęcająco

    OdpowiedzUsuń
  4. ooo znam to ciasto,ale przepis jest zupełnie inny :) muszę zrobić według twoje przepisu brzmi obiecująco

    OdpowiedzUsuń
  5. ooo znam to ciasto,ale przepis jest zupełnie inny :) muszę zrobić według twoje przepisu brzmi obiecująco

    OdpowiedzUsuń
  6. Na weekend robię będzie pyszne

    OdpowiedzUsuń
  7. Na weekend robię będzie pyszne

    OdpowiedzUsuń

Author

authorCześć, mam na imię Kasia i lubię placki. Lubię piec placki i je jeść ;) Mam 26 lat, jestem żoną, mamą i wciąż niespełnionym cukiernikiem. Oprócz tworzenia słodyczy, co jest moją niewątpliwą pasją, doszkalam się w daniach wytrawnych. Mój wyuczony zawód (technolog żywności) zdecydowanie ułatwia mi to zadanie :)
Learn More ?



Łączna liczba wyświetleń