poniedziałek, 21 września 2015

Śliwkowe ciasto z lukrem

Mnóstwo śliwek nadal wisi na drzewach w ogrodzie. Mamy chyba z 10 odmian, owocujących przez całe lato, od lipca po październik. Właśnie dojrzały najlepsze - cudownie soczyste, słodkie, pyszne Dąbrowickie. Podzieliłam się grzecznie z dziećmi z przedszkola Malwisi, a resztę zjedliśmy i przerobiłam na powidła i wypieki. Niestety mamy tylko jedno drzewo tych fioletowych skarbów, które na dodatek bardzo szybko spadają, więc akcja była szybka. 
Powstało z nich wspaniałe ciasto, słodkie i pyszne, w sam raz do kawki na tarasie :)



Składniki:
(na blaszkę 20x20cm)

CIASTO:
  • 350g mąki
  • 200g cukru
  • ziarenka z 1 laski wanilii
  • 200g masła
  • 2 jajka
  • 2 łyżeczko proszku do pieczenia

MASA ŚLIWKOWA:
  • 1 kg śliwek (po wypestkowaniu)
  •  200g cukru
  • 2 łyżeczki cynamonu
  • szczypta mielonej gałki muszkatołowej
  • 2 opakowania budyniu waniliowego + 100ml wody

LUKIER:
  • 120g cukru pudru
  • sok z cytryny


Przygotowanie:

CIASTO:
Składniki zagnieść szybko w elastyczne, gładkie ciasto. Odstawić na godzinę do lodówki. Po tym czasie podzielić na dwie części (2/3 i 1/3). Większą rozwałkować na wielkość formy razem z brzegami. Przełożyć do blaszki wyłożonej papierem do pieczenia.

MASA ŚLIWKOWA:
Śliwki pokroić na ćwiartki, przełożyć do garnka. Wymieszać z cukrem, gotować około 30 minut na niewielkim ogniu. Po tym czasie zblendować je na gładką masę. Dodać do niej cynamon i gałkę muszkatołową, wymieszać. Postawić na gazie i nadal gotować.
Budynie rozprowadzić w wodzie, dolać do śliwek, wymieszać i gotować 2 - 3 minuty, cały czas mieszając. 

Masę śliwkową wyłożyć na blachę wyścieloną ciastem. Pozostałe ciasto rozkawałkować na prostokąt o wielkości takiej, jak wierzch blaszki, przykryć nim górę placka (śliwki).
Piec w 180'C około 50 minut.

LUKIER:
Cukier puder utrzeć z sokiem cytrynowym, do osiągnięcia pożądanej konsystencji lukru. Polać nim ciepłe ciasto. Całość schłodzić.






3 komentarze:

Author

authorCześć, mam na imię Kasia i lubię placki. Lubię piec placki i je jeść ;) Mam 26 lat, jestem żoną, mamą i wciąż niespełnionym cukiernikiem. Oprócz tworzenia słodyczy, co jest moją niewątpliwą pasją, doszkalam się w daniach wytrawnych. Mój wyuczony zawód (technolog żywności) zdecydowanie ułatwia mi to zadanie :)
Learn More ?



Łączna liczba wyświetleń