niedziela, 3 kwietnia 2016

Tradycyjna szarlotka mojej Mamy

Macie takie dania czy wypieki, które kojarzą Wam się z dzieciństwem? Ja mam kilka takich "smaków". Między innymi właśnie tą szarlotkę. Sposób przekładania "na trzy" moja Mama podpatrzyła u naszej sąsiadki, a masa jabłkowa jest maminego pomysłu. Jak dla mnie - ideał! Zwykle była polewana śmietanowo - cytrynowym lukrem. I mimo, iż jest milion przepisów na szarlotkę, to ja zawsze sięgam po ten, sprawdzony, niezawodny. I polecam go serdecznie!





Składniki:
(na blaszkę 35x25cm)

CIASTO:
  • 200g masła
  • czubata łyżka smalcu
  • 1 szklanka cukru
  • 1/2 kg mąki tortowej
  • 1/2 łyżki śmietany 18%
  • 4 żółtka
  • 1 całe jajko
  • 1 płaska łyżka proszku do pieczenia
  • odrobina drożdży

MASA JABŁKOWA:

  • 15-20 średnich jabłek (najlepsza jest antonówka)
  • 1 1/2 szklanki cukru
  • 1 łyżeczka cynamonu
  • 1 łyżeczka mielonych goździków
  • 1 łyżeczka mielonego imbiru
  • 1 łyżeczka mielonego kardamonu
  • 1/3 łyżeczki świeżo startej gałki muszkatołowej
  • 1/3 kostki masła
  • 1/2 szklanki bułki tartej
  • sok i skórka z 1 cytryny*

Przygotowanie:

CIASTO:
Mąkę przesiać z proszkiem do pieczenia na stolnicę, dodać cukier, smalec i masło, przesiekać nożem lub specjalną siekaczką. Zrobić wgłębienie, wbić jajko i dodać żółtka oraz śmietanę i drożdże. Zarobić ciasto, musi być elastyczne i gładkie. Włożyć do woreczka i schłodzić w lodówce 1 godzinę. Po tym czasie podzielić na 3 części, każdą jeszcze raz zarobić, rozwałkować na wielkość blaszki.

MASA JABŁKOWA:
Jabłka obrać, zetrzeć na tarce jarzynowej. w dużym garnku roztopić masło, dodać starte jabłka, cukier, przyprawy i dusić aż jabłka będą miękkie i aromatyczne. Trwa to około 30-40 minut. Jabłka trzeba często mieszać, ponieważ łatwo się przypalają. Pod koniec duszenia dodać bułkę tartą i sok oraz skórkę z cytryny. Dokładnie wymieszać.

Blaszkę o wymiarach 35x25cm wysmarować smalcem** i wysypać mąką. Wyłożyć pierwszy placek ciasta, na niego 1/2 masy jabłkowej, kolejną warstwę ciasta, znów jabłka i ciasto. Na środku górnego ciasta zrobić niewielkie nacięcie.
Piec w piekarniku nagrzanym do 180'C 1 godzinę.
Gotową szarlotkę polać na ciepło dowolnym lukrem lub posypać na zimno cukrem pudrem.


* sok i skórkę można dać wcześniej, wtedy jabłka nie będą ciemne, ja jednak lubię jak lekko ściemnieją.
** blaszkę można wysmarować masłem, olejem czy wyłożyć papierem, moja Mama jednak zawsze twierdziła, że kiedy blaszka jest wysmarowana smalcem, to ciasto jest smaczniejsze. 




5 komentarzy:

  1. Fajny przepis i jaka ładna dekoracja :) Takiego ciasta szukałam, zrobię je w niedzielę :)

    Pozdrawiam, zapraszam xprs.imcreator.com/free/sanqi/torebki

    OdpowiedzUsuń
  2. wygląda pysznie! jedynie co to zmieniłabym masę jabłkową na inną, bo nie lubię jabłek w cieście ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To tak jak mój mąż - absolutnie żadnych jabłek w cieście ;)

      Usuń
    2. A czym mozna zastapic jablka?

      Usuń
    3. Jabłka? Toż to sens szarlotki... jeśli zastąpimy czymś jabłka to już nie będzie szarlotka.

      Usuń

Author

authorCześć, mam na imię Kasia i lubię placki. Lubię piec placki i je jeść ;) Mam 26 lat, jestem żoną, mamą i wciąż niespełnionym cukiernikiem. Oprócz tworzenia słodyczy, co jest moją niewątpliwą pasją, doszkalam się w daniach wytrawnych. Mój wyuczony zawód (technolog żywności) zdecydowanie ułatwia mi to zadanie :)
Learn More ?



Łączna liczba wyświetleń